-Mulakan dengan membunyikan huruf vocal. Contoh: a…i…u…
-Pilih konsonan mudah. Contoh: b,n,k
-Bunyikan huruf ‘b’ /bah/ beberapa kali
-Bina suku kata ‘ba’, ‘bi’, ‘bu’
-Baca perkataan yang mengandungi suku kata ‘ba’, ‘bi’ dan ‘bu’
Contoh: ‘baju’, ‘ubi’ dan ‘ibu’
-Dalam kaedah ini murid tidak perlu tahu semua huruf dalam abjad sebelum diajar membaca
-Kaedah ini sistematik dan fonemik kerana berasaskan satu huruf satu bunyi
Hi.. terima kasih atas maklumat tersebut. Kaedah bunyi/Kaedah Abjad ini saya fikir kurang sesuai bagi mengajar kanak-kanak bahasa ibunda mereka. Mereka perlu menghafal huruf abjad tanpa memahami makna. Kaedah Pandang dan Sebut/ Kaedah Seluruh Perkataan lebih sesuai. Adakah betul begitu?
ReplyDeleteSebenarnya kaedah bunyi kata dan kaedah abjad adalah berlainan.Kaedah bunyi kata banyak persamaan dengan kaedah fonik kerana saling berhubungkait...
ReplyDelete